Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, September 29, 2009

NAJWAN IKUT UMMI DAN ABI BERTERAWIKH SEPANJANG RAMADHAN



Assalamualaikum....alamak dah berabuk la blog ummi ni..lame sangat tak update. Sepanjang Ramadhan lalu memang nak update je aktiviti seharian Najwan. Tapi ummi selalu letih bila nak update di malam hari. Hehe, maklumlah pengalaman berpuasa bersama Najwan buat pertama kalinya. Sudah tentulah mengundang pelbagai ragam Najwan yang perlu dilayani dan diberikan perhatian.

Di sini ummi ingin berkongsi cerita bersama sahabat2 ummi di luar sana mengenai aktiviti Ummi dan Najwan di bulan puasa..

Pukul 4.00 pagi di bulan Ramadhan: Ummi akan bangun dan kejutkan abi seperti biasa.

pukul 4.30 pagi : Dah mula masak untuk sahur..masak simple2 je...masa sahur ni ummi berdoa agar Najwan tak bangun...hehe...kalau tak..lebih banyak aktiviti ummi dan Najwan ni..(",) alahamdulillah sepanjang Ramadhan Najwan tidur dengan baik..agaknya letih ikut ummi ngan abi pegi terawikh di malam hari kot..hehe

pukul 5.00 pagi atau 5.10 pagi dah mula makan sahur. Pas soalat Subuh dah bersiap2 untuk ke ofis. Najwan selalunya akan bangun pas Subuh (dalam kul 6.30 cam tu ler )

Pas balik keje , kul 5.30 petang sampai rumah, ummi terus masak sebab ummi dah solat Asar kat Ofis..kul 6.15 petang baru ambil Najwan bersama Abi.

Waktu berbuka puasa: Selalunya ummi akan letak Najwan dalam walker dan biarkan Najwan bergerak dan bermain dengan mainan di sekeliling ruang makan tu. Sambil tu ummi suapkan bubur nasi untuk Najwan juga (",)

Pas solat Maghrib pula, ummi dan abi akan bersiap-siap untuk berterawikh, selalunya abai akan dapat jemputan memberi tazkirah di suar-surau atau masjid, jadi ummi pun siapkan Najwan juga.

Antara persiapan ummi ialah:

Ummi siapkan Najwan dengan baju tidur supaya senang nanti Najwan boleh terus tidur kalau ngantuk. Ummi akan bawa beg besar yang dalamnya ada telekung solat, botol susu Najwan (ummi sediakan awal2), 2 mainan Najwan kdg2 satu mainan je, lapik selimut Najwan, dan dua biji bantal Najwan. Barang-barang ni lah yang selalu ummi bawa ke surau atau masjid untuk persediaan Najwan.


Alhamdulillah, Najwan tak banyak ragam. Selalunya Ummi akan ambik saff yang belakang dan tepi sekali supaya ummi boleh letak Najwan di tepi ummi, ummi akan keluarkan bantal, mainan dan susu Najwan (Harap maklum....Najwan takde bantal bususk, dua biji bantal tu untuk lapik Najwan tidur dan peluk je, hehe).

Kadang-kadang Najwan tertidur di Masjid semasa ummi solat, kadang-kadang Najwan bermain dan Najwan boleh bermain dengan kanak-kanak yang ade kat situ. alhamdulillah, ummi berjaya melepasi Ramadhan bersama Najwan yang begitu seronok di bawa berterawikh.


Ummi doakan semoga kita dapat bertemu Ramadhan yang akan datang pula...(",)Insya Allah.

2 comments:

  1. waa hebatnya Najwan..tecik2 dh pandai patuh pd ibubapa..dendiam ye time ummi solat terawih..bagusnyee..Alhamdulillah..!!
    Insyallah tahun2 akan datang Najwan sama2 solat terawih :)!
    *Selamat Hari Raya!

    ReplyDelete
  2. Hehe...Najwan memang tak duduk diam..tapi ade budak2 kecik kat situ main ngan dia..jadi dia suka ler..kadang2 Najwan tertido (",)cam ne lak ngan anak mamalieyna??seronok beraya tahun ni??

    ReplyDelete