Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, April 27, 2010

TIPS MEMILIH PERMAINAN YANG SELAMAT UNTUK BAYI


Assalamualaikum...
Beberapa minggu lepas sewaktu sedang bersarapan saya tertarik menonton MHI (Malaysia Hari Ini) di TV3. Topik yang dibincangkan ialah bagaimana memilih mainan yang selamat untuk bayi.
Antara tips yang diberikan untuk memilih permainan yang selamat terutama bagi bayi dan kanak-kanak dibawah umur 3 tahun ialah :
  • Pastikan mainan yang dibeli tidak mudah tanggal dan patah terutama dari kesan hentakan dan tarikan. Periksa bahagian mainan seperti hidung, mata (bagi anak patung atau teddy bear) dan bahagian yang bercantum dilekatkan dengan kuat dan tidak mudah tanggal.
  • Elakkan dari memberikan bayi mainan yang bertali. Anda boleh bayangkan sendiri kalau tali tu terbelit kat leher atau tangan bayi…hhhmmm…
  • Elakkan dari membeli mainan yang dibuat dari plastik yang nipis kerana ia mudah patah dan pecah. Biasanya mainan macam ni bila dah patah, bahagian yang patah tu tajam dan boleh melukakan bayi.
    • Jika anda membeli mainan yang boleh dipicit atau ditekan untuk mengeluarkan bunyi, pastikan ia lebih besar dari mulut bayi anda. Almaklumlah budak-budak suka masukkan barang dalam mulut. Kalau mainan tu besar payah lah dia nak sumbat dalam mulut.
      Bercerita tentang mainan yang mengeluarkan bunyi ni, seorang pemanggil telah bercerita bagaimana mulut anaknya berbunyi seperti ada sesuatu tersekat dibahagian tekaknya. Selepas berjumpa doktor dan buat pemeriksaan, didapati ada benda kecil kat tekak bayi. Lepas berjaya dikeluarkan rupa-rupanya anaknya tertelan wisel kecil yang terdapat dalam party blower (tak tau dalam bahasa dipanggil apa ye…). Gambar mainan ni ada dibawah… memang biasa dibelikan oleh ibu bapa bila buat birthday party untuk anak-anak. Budak-budak pun memang suka kalau dapat blower ni.
      • Akhir sekali, jangan biarkan bayi bermain sendirian. Pastikan ada orang dewasa disisi bayi bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tak diingini.
      Sumber Artikel dipetik dari www.bengkungmoden.com

      2 comments:

      1. check out contest http://thatblog4me.blogspot.com/2010/05/happy-mothers-day-contest_08.html

        ReplyDelete
      2. Thanx sherry...let's join my contest too..thank you..(",)

        ReplyDelete